RFP staat voor Request For Proposal. In dit document vraagt de opdrachtgever aan de opdrachtnemer of deze een voorstel wil maken voor het leveren van diensten en/of producten. Het mooie van een RFP is dat je aan verschillende mogelijke opdrachtnemers dezelfde vraag kan stellen, zodat er in het selectieproces appels met appels vergeleken kunnen worden.

Veel mensen denken dat een RFP proces ingewikkelde materie is. Dat kan ervan gemaakt worden, pagina’s dikke uitvraag documenten met pagina’s dikke offertes als antwoord tot gevolg. De kunst is nu om alleen dat uit te vragen wat echt noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht.

Mijn advies: Geef de opdrachtnemer de ruimte om het bestaand portfolio van producten en diensten te gebruiken. Dit is wat de opdrachtnemer reeds heeft ingericht en waaraan het prijsniveau van de diensten is ontleend. (maatwerk = hogere prijs)

Een ander voordeel van het maken van een RFP is dat je ook als opdrachtgever zelf eerst goed moet nadenken over de vraag. Daarbij is het wel belangrijk om “functioneel” te blijven denken.

Magictree kan de opdrachtgever ondersteunen bij het maken van een RFP. Bijvoorbeeld door een workshop op klantlocatie te organiseren.

Interesse? Neem gerust contact op. We helpen je graag.

Categorieën: advies

%d bloggers liken dit: