Het lijkt er op dat de hele wereld massaal naar de cloud gaat. Iedereen om mij heen is er mee bezig. Nu is dat in mijn geval niet zo verwonderlijk, aangezien het onderdeel van mijn vak is. De complete workload wordt zo snel als mogelijk naar de cloud gebracht. Nu denk ik dat in veel gevallen dat ook een prima idee is. Maar misschien is het goed om even stil te staan bij een aantal zaken voordat jij ook jouw workload naar de cloud gaat verplaatsen.

Het verplaatsen van de ICT services vanuit het lokale datacenter, of dat van de leverancier is het probleem niet. Er zijn voldoende technici beschikbaar die heel graag dit als project uitvoeren. Migratieplan maken, executie van het plan. Overdragen aan beheer en klaar is Kees.

Maar is Kees ook echt klaar om deze nieuwe manier van werken te gaan ondersteunen? Kees is in dit geval niet alleen de werkplek/systeem beheerder die ineens geconfronteerd wordt met nieuwe beheertools. Kees is ook: de mensen van inkoop. Want met de overstap naar de cloud is er ineens sprake van een ander afrekenmodel. Meestal Pay-per-use. Dus is het van belang om scherp op de bal te zitten. Onverwachte kosten komen op uit het niets.

Maar Kees zijn ook de medewerkers, voor de overstap naar de cloud werd de vernieuwing nog wel eens tijdelijk on-hold gezet. Nu kan dat niet meer. De leverancier van de cloud dienst, bepaald namelijk zelf wanneer er een update uit komt. Dat kan je als klant wel even uitstellen, tegenhouden kan zeker niet. Ik denk dat dat goed is. Ik heb de afgelopen jaren gezien dat veel bedrijven te lang met oude versies blijven werken, met als gevolg extra grote risico’s op het gebied van beveiliging.

Het is van belang om niet alleen naar de techniek te kijken als je besluit om naar de cloud te gaan. Maak gebruik van een onafhankelijk adviseur om helder te krijgen welke impact het heeft als jij naar de cloud gaat. Dat gaat Kees in ieder geval helpen om lekker zijn werk te kunnen doen.

Categorieën: cloud

%d bloggers liken dit: